Zelfstandigheid
Wij willen onze leerlingen vormen tot volwassenen die zelfstandig kunnen denken en
handelen. Daarom krijgen leerlingen taken die zij zelf in een bepaalde tijd moeten
afronden. Denk bijvoorbeeld aan week- of individuele- of groepstaken. Om
zelfstandig te worden zullen de leerlingen de kans moeten krijgen om geholpen te
worden bij ‘het zelf doen’. De leerlingen krijgen de gelegenheid om zelf te werken en
om hulp te vragen als dat nodig is. Zo leren leerlingen probleemoplossend denken.
Waar het nodig is, geeft de leerkracht instructie, begeleiding en coaching.
Reflectie
Op onze school speelt reflectie een centrale rol. Reflectie wordt gestimuleerd op
verschillende niveaus, zowel bij leerlingen als bij leerkrachten.
Voor leerlingen betekent reflectie dat ze regelmatig stilstaan bij hun eigen
leerproces. Ze worden aangemoedigd om na te denken over wat ze hebben geleerd,
hoe ze hebben geleerd en wat ze nog kunnen verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld
gebeuren door middel van zelfevaluatie na een opdracht, het stellen van doelen voor
hun eigen groei, het delen van hun inzichten en ervaringen met klasgenoten.
Leerkrachten spelen ook een belangrijke rol in het faciliteren van reflectie. Ze bieden
structuur en ondersteuning aan leerlingen om hun gedachten te organiseren en te verwoorden. Dit kan gebeuren door middel van gerichte vragen, feedback op het werk van de leerlingen en het organiseren van reflectieve gesprekken in de klas.
Door reflectie aan te moedigen, leren leerlingen niet alleen van de inhoud van de
lesstof, maar ook van het leerproces zelf. Ze ontwikkelen zelfinzicht, zelfsturende
vaardigheden en een grotere betrokkenheid bij hun eigen leren. Reflectie is dus een
essentieel onderdeel van het Daltonprincipe, dat leerlingen helpt om zichzelf te
ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste individuen.
Als school reflecteren wij ook op de kwaliteit van ons onderwijs.